Že nečekané spojení střev a mozku nemůže fungovat? Opak je pravdou. Střevo jako nejdelší úsek trávicí trubice bývá také označováno jako druhý mozek. Není náhoda, že při projevech úzkosti mohou nastat žaludeční problémy nebo naopak. Mozek jako řídící centrum má přímý vliv na trávení a vstřebávání potravy. Například samotná myšlenka na jídlo může uvolnit žaludeční šťávy, než vůbec něco sníme.

foto: pixabay

Hippokrates: Všechny nemoci začínají ve střevech.

ENTERICKÁ NERVOVÁ SOUSTAVA

Přímý vliv na trávení má enterická nervová soustava (ENS), která tvoří nervovou tkáň nacházející se v trávicí soustavě. ENS obsahuje až 100 milionů nervových buněk nezbytných pro kontrolu a chování střev. Je nazýván jako „druhý mozek“ hned z několika důvodů. Jeho největší role spočívá v samostatném fungování a kontrole trávení.

foto: pixabay

NEUROTRANSMITERY

Vaše střeva a mozek jsou také propojeny pomocí chemických látek zvaných neurotransmitery. Neurotransmitery produkované v mozku ovládající pocity a emoce. Mají ale i schopnost regulovat pohyb střev a absorbovat živiny. Například neurotransmiter serotonin napomáhá k pocitu štěstí a také pomáhá ovládat vaše tělesné funkce. Je zajímavé, že nedostatek serotoninu v krvi se dá upravit příjmem potravy, která jej obsahuje. Velká část serotoninu je produkována ve střevech a v menší míře i v centrálním nervovém systému.

foto: pixabay

Řada potravin, jako jsou mastné ryby, fermentované potraviny a potraviny s vysokým obsahem vlákniny, může pomoci zvýšit prospěšné bakterie ve střevech a zlepšit zdraví mozku.

NĚKOLIK SKUPIN POTRAVIN, KTERÉ JSOU ZVLÁŠTĚ POTŘEBNÉ PRO VAŠE STŘEVA A MOZEK:

  • Tuky Omega-3: Omega-3 jsou látky se širokou škálou účinků. Od snižování krevního tlaku až po podporu paměti. Bohatý zdroj těchto zdravých tuků naleznete v například v rybách a ve velkém množství také v rostlinných produktech.

  • Fermentované potraviny: Jogurt, mléko, zelí a sýr obsahují organické látky, jako jsou bakterie kyseliny mléčné. Ukázalo se, že tyto potraviny mohou snížit riziko srdečních chorob, napomáhají trávení, imunitě a hubnutí. Fermentované potraviny obsahují histamin, který však ve vysoké míře může vyvolávat toxoalergickou reakci. Proto i zde platí, že všeho moc škodí.

  • Potraviny s vysokým obsahem vlákniny: Luštěniny, ořechy, semena, ovoce a zelenina obsahují prebiotická vlákna a regulují trávení tuků, která mají příznivý vliv na mikroflóru tlustého střeva.

  • Potraviny bohaté na polyfenoly: Kakao, olivový olej, káva a pivo obsahují polyfenoly obsažené v rostlinách, které jsou tráveny střevními bakteriemi. Polyfenoly působí jako antioxidant a bojují proti stárnutí organismu.

Pamatujte: že, dlouhodobou změnou jídelníčku můžete ovlivnit psychické nastavení člověka, či odstranit některé „civilizační choroby“.